tisdag 25 september 2007

Går det att ta en affärsman i Lederhosen på allvar?

Auf dem Wiesen

Oktoberfest har kommit till München.

Ja, jo, jag har ju bott här i München nu i ett halvår redan, så visst har jag sett en och annan glad bayerare i Lederhosen ute på söndagspromenad. Men detta går inte att sätta i relation till den fulkommliga explosion av folk iklädda denna orginella folkdräkt som sammanföll med premiären nu i lördags (22/9). Överallt kan man see läder och Drindl (den kvinnliga utstyrseln), på gatan, i tunnelbanan, i affären, på bion och även på gymmet kommer man inte undan.

Som svensk tycker man att det är lite charmigt (om ack så fult men tyskar har ju aldrig vart kända för sina modekunskaper). När man däremot går in i ett möte på jobbet och två av kundens representanter kommer in i vit krullsjkorta, hängslen, bruna tighta lederhosen och därtill de traditionella gråa knäsockorna och finskor, ja då börjar man undra om det ändå inte har gått lite för långt? Det är helt enkelt så att en överviktig man i för små läderkortbyxor inte frammanar samma pondus som en överviktig man i kostym och slips. Asså jag är HELT för business casual men det finns faktiskt GRÄNSER! Lederhosen har en förmåga att framhäva det som bör döljas och dölja det som bör visas.

Man har förklarat för mig att jag kommer inom ett år att ha införskaffat en komplett lederhosen-utstyrsel, något som för övrigt inte är helt billigt att köpa. När jag bedyrar att grisar kommer att flyga och helvetet frysa till is innan någon får se mig i ett par bruna läderkortbyxor, då tittar tyskarna på mig med en blick som säger "Du naiva människa, vänta du bara...".

Min bostad ligger ca 50 meter från världens mest anrika ölhus (Hofbräuhaus) som för övrigt ligger mitt emot "Hard Rock Cafe" här i München. Antalet turister i närområdet är alltså fler än de som besöker Vasamuseet på årsbasis. Den största delen är amerikaner och italienare men även asiater är på g. En gruppering som inte har något som helst problem att annama de lokala traditionerna är just den miljon amerikaner som gästar München under de 2.5 veckor som Oktoberfest pågår (ironiskt nog så ligger den största delen av Oktoberfest i September men ett namnbyte är ju inte att tänka på).

Just under Oktoberfest så förväntas 6 miljoner människor bo i München (som normalt hyser en befolkning på 1.5 miljon). Det är helt enkelt knökfullt och festandet pågår dygnet runt, min nattsömn är minst sagt i farozonen. Visst,det är kul att bo i en stadsdel med mycket liv och rörelse men det har ju också sina nackdelar.

Om jag hade en euro för varje gång jag har stött på ett gäng amerikaner med en karta i korsningen Ledererstraße/Sparkassenstraße och förgäves försökt att hitta fram till Hofbräuhaus (eller hafbrajhouse som Hofbräuhaus tydligen heter på engelska) så skulle jag vara en rik man, och kanske har råd med att köpa mig ett par Lederhosen.

Biss Dann
/Niclas den lederbyxlöse

Inga kommentarer: