måndag 1 oktober 2007

Etwas mit Fleisch, bitte?
















Det som slår mig vid mina ihärdiga försök att äta traditionell tysk mat (dvs helst nått med kött), är det att den traditionella tyska cousinen är väldigt rå. Vad menar jag med rå nu då? Jo man ödslar helt enkelt inte bort pengar på dekoration eller diverse tillbehör. Oftast består rätten av ett stycke uppkarvat kött och någon sorts form av potatis. Om det finns en tillstymelse av grönsaker (eller annan onödig dekoration) på tallriken så kan man ge sig fan på att det är någon form av Kraut. Helst rödkol, eller som det heter i Bayern, "Blaukraut". Går man på en Biergarten så kan man ju kanske köpa att man får sig en halv kyckling uppslängd på ett fat tillsammans med antingen pommes eller stekt potatis, men går man på en restaurang så kanske man förväntar sig något mer?

Potatisen i olika former serveras näst intill till allt. Mitt svenska patriotiska hjärta fick sig en chock här om veckan när jag såg att man på IKEA i Tyskland serverar köttbullar med Pommes Frites tillsammans med KOLSYRAD lingondricka!! Helgerån!

Fast å andra sidan, hur ska personalen på IKEA veta att de inte ska koppla in kolsyretanken till just den konstigt röda drycken som skeppas ner från landet långt uppe i norr, och Pommes Fritts det "går bra till allt", tydligen. :/













Detta i landet där en blandning av fanta och cola säljs på flaska! Ja man upphör ju att vara förvånad. I tyskland finns det en fascination för att blanda drycker. Kan man blanda något som är kolsyrat med något som inte är det så är det en HIT! Tex så dricks det mängder med Vitt Vin och Sockerdricka eller varför inte rött vin med Cola. Just detta blandningsberoende har visserligen fört med sig nått otroligt positivt. Die ApfelSchorle! Dvs, äppeljuice blandat med mineralvatten (40/60) ungefär. Resultatet blir en utmärkt måltidsdryck som inte är så söt som den annars rätt så sockriga äppeljuicen som dricks i resten av världen.


En annan populär blandning är öl och citronläsk. Det blir en "Radler" och dricks gärna av folk som sysslar med sport (ja för i tyskland hör sport och alkohol absolut ihop) eller av kvinnor som inte vill ha i sig för mycket alkohol. Men, nu är iförsig inte öl alkohol. Ja inte här nere i Bayern åtminstånne. Det ses mer som ett mer smakrikt sorts vatten. Att köra bil efter att ha dragit i sig en starköl är på intet sätt konstigt eller uppseendeveckande. Promillegränsen ligger på 0.5 (jämfört med sveriges 0.2) fast råkar man ut för en olycka så är det 0.3 som gäller. Man kan alltså ligga på en laglig nivå tills det skiter sig och då är man till på köpet rattfyllerist. Mycket pragmatiskt.

Själv är jag van vid att man inom sport-rörelsen i sverige alltid är väldigt noga med att skilja på alkohol och sport. Jag tror att det är en av grundtankarna med det svenska föreningslivet, ja att just ge ungdomarna en chans att göra något annat än att supa. När jag för några veckor sedan skulle titta på en av våra hemmamatcher i den förening som jag spelar volleyboll i, så blev jag minst sagt lite överraskad. När jag kommit fram till biljettluckan så sa kvinnan som sålde biljetter - " Det blir 5 €. Vilket sorts Öl vill du ha?"

Helt paff insåg jag att det ingick en Öl i entrepriset! Trots att jag flertalet ggr förundrats att näst intill varje bensinstation har ett öl/vin/sprit sortiment som skulle göra vissa norrlandsfilialer av systembolaget avundsjuka, så hade jag inte i mina vildaste drömmar kunnat förutse detta. Jag bad om en Apfelschorle och anslöt mig till folkfesten på läktaren (Vi vann med 3-1 och det var ett puplikstöd värdigt en elitseriefinal i sverige).

En brittisk kollega berättade för ett tag sedan att han är vegetarian. Jag frågade honom hur det funkade här i Tyskland. Han tittade på mig med en plågad blick, suckade och sa "Well you know, its not easy".

Recept på Currywurst:

Ta och stek upp vilken korvjävel som helst, stycka den, lägg den på en papptallrik och spruta på minst en dl ketshup. Peppra på ordentligt med currykrydda och HEPP! Färdigt!

Vill du va lite crazy så kan detta även inmundigas med en klick Blaukraut.

Nu är det snart lunch, hoppas det blir nått med kött...

/Niclas

Inga kommentarer: