tisdag 23 oktober 2007

Nachts Tanzen die Ratten Los



Jag har alltid haft en fördom om att tyskar är ett mycket hårt arbetande folk. Det tror jag är en vida spridd uppfattning runt om i världen. Ett land som har sarjats av två världskrig och inom loppet av 30 år lyckats arbeta sig tillbaka till ett välstånd och en av världens starkaste valutor (D-marken), det måste ju ändå peka på en viss prestationsförmåga.
De tyska bilarna anses vara av mycket hög kvalitet. De tyska vägarna är faktiskt (sorry to say) mycket bättre än de svenska. Ja iförsig, hur skulle det annars vara möjligt att köra "Voll Gas" på autobahn? Det är förresten något som förundrar mig. I ett land där "Recycling" mer eller mindre uppstod, där miljötänkande genomsyrar alla samhällets skickt och Eko-produkter har en jättestor fokus. I detta land är det mer eller mindre omöjligt att hitta en miljöbil!


Jag blev får någon månad sedan så otroligt sugen på att köpa en BMW-1 serie. Dock har jag fattat ett moraliskt beslut sedan länge och det är att jag ej kommer att köpa en bensindriven bil till. Man måste ju faktiskt ta sitt ansvar för miljön, och trängselskatten är väl inte en dålig motivation heller... Men nu är det så att det finns ingen tysk miljöbil att köpa!

På BMWs hemsida står det att man är mycket måna om miljön och jobbar ständigt med att utveckla sina motorer så att de drar mindre bensin. Ja det är väl visserligen beundransvärt men ska man få upp bilskrället till 230 km i timmen på autobahn, då räcker det inte med några ynka halvlitrar per mil inte! Miljötänkandet har alltså något sorts alibi när det gäller den tyska bilkulturen och de ggr jag har påpekat detta så försvarar sig folk med att man ju faktiskt kommer fram fortare och därför inte släpper ut avgaser lika länge (att man de fakto släpper ut mer verkar ingen villja tillstå). Det finns visst några gastankställen i Tyskland men det är fortfarande så pass ovanligt att du antagligen inte kan köra sträckan mellan två sådana bensinstationer. Jag står alltså i valet eller kvalet, BMW 1-serie eller miljöbov... *ångest*

Åter till arbetet. Min far berättar att när han jobbade på Siemens 1979 här i München så gjorde ingen anställd den minsta jobbrelaterade uppgift såvida inte chefen var där och övervakade ruljansen. Så illa är det inte för mig idag, men jag vill nog påstå att jag aldrig har jobbats så lite på så lång tid som jag har gjort sedan jag flyttade hit.

Det känns som att det är otroligt viktigt att vara på jobbet många timmar, men kanske inte lika viktigt vad du åstadkommer under dessa timmar. Mitt första projekt var att jobba i linjeorganisationen hos en telekomoperatör här i München. Jag hamnade i ett rum med två andra personer som båda var fast anställda hos kunden. Det var HELT sjukt va lite de båda jobbade. Den ena killen brukade ägna ungefär 40 % av dagen till attlåtsas göra lite powerpoints, skriva lite mails och hälsa på chefen för att sedan de resterande 60 % av dagen ägna sig åt att ringa sin flickvän på hennes mobil (från jobbtelefonen) samt att surfa runt på nätet.

Jag kommer speciellt ihåg den veckan då han skulle köpa en ny tvättmaskin. Hela avdelningen var involverad i att söka ut den mest prisvärda och kvalitetssäkra maskin som köpas kan. Om ändå de interna jobbuppgifterna kunde skapa en sådan motivation och team work anda. Stackars avdelningschefer. Till saken hörde också att det rådde spartider och man var tvungen att dra ned på folk. Självfallet tvingades avdelningschefen (eller "Abteilungsleiter" som det heter på tyska) att göra sig av med dyra konsulter och ha kvar sina fast anställda. Produktivitensnivån sjönk oproportionierligt mycket kan jag avslöja...
Något som har slagit mig i Sverige är att vi jobbar relativt lite. Jag menar, åk från kista in till stockholm kl halv fyra vilken vardag som helst, och det är helt fullt med bilar! Åk vid kl 18 och rusningen är över. Antingen är det så att svenskar börjar jobba kl 7.30 varje morgon och tar typ ingen lunch alls..eller så är det så att vi är jävligt bra på att jobba effektivt! Hur är det annars möjligt att vi kan vara kunkurenskraftiga på den globala marknaden?
Oj, Nu är det lunch!

/niclas den hungrige

Inga kommentarer: